سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، پیرِ زناکار، دولتمندِ ستمکار، فقیرِمتکبّر و گدای سِمِج را دشمن می دارد و پاداشِ بخشنده منّت گذار را از میان می برَد و متکبّرِ گستاخِ دروغگو را سخت دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

ققنوس اخر
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:5بازدید دیروز:0تعداد کل بازدید:5306

بهنام الهیار :: 88/10/17::  12:33 صبح

هنر و فرهنگ:

نوشتار اصلی: فرهنگ ایرانی

فرهنگ ایرانی ریشه در تاریخ دارد. برای شناخت فرهنگ ایران باید به کشورهای مستقلی که در پیرامون ایران هستند نیز نگریست. افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و حتی ارمنستان و گرجستان و همچنین کردهای عراق و ترکیه همگی کم یا زیاد گوشه‌ای از فرهنگ ایران را به ارث برده‌اند. حتی سرود ملی پاکستان به زبان پارسی است.

در مجموع می‌توان عناصر فرهنگ ایرانی را که فراتر از مرزهای ایران است را به اختصار چنین برشمرد: ?- زبان پارسی که مهم‌ترین شاخصه فرهنگ ایرانی است. ?- اعیاد ملی از جمله نوروز ?- شخصیتهای اسطوره‌ای از جمله رستم ?- اساطیر تمثیلی همچون دیو، سیمرغ و... ?- علم و هنر ?- معماری ایرانی ?- دین اسلام و به‌خصوص مذهب تشیع

موسیقی ایرانی:

نوشتار اصلی: موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی به گونه‌های گوناگون بازشناخته می‌شود: موسیقی کلاسیک (یا موسیقی اصیل یا ردیف)؛ موسیقی محلی (نواحی)؛ موسیقی آیینی؛ مذهبی و.... به دلیل از بین رفتن بسیاری از قطعات و آثار تاریخی موسیقی دقیقا روشن نیست اینگونه موسیقی در طول تاریخ چگونه اجرا می‌شده ولی در دوره معاصر، موسیقی ایرانی هم به صورت تکنوازی (عمدتا مبتنی بر بداهه نوازی) و هم به گونه گروهی که دربرگیرنده خواننده، نوازنده و تنبک‌نواز است، نواخته می‌شود. موسیقی ایرانی هنگامی که به گونه تک‌نوازی نواخته می‌شود، مونوفونیک است، هرچند در تک‌نوازی نیز آکوردها برای آرایه‌بندی به کار می‌روند و در برخی فرم‌ها شاید در سراسر یک آهنگ نُت پدال نواخته شود. موسیقی که به گونه گروهی نواخته می‌شود، هته روفونیک است و آهنگی که خواننده آماده می‌کند، نوازنده به آسانی آن را بازتاب می‌دهد و کم و بیش آن را دگرگون می‌سازد.

ورزش:

ورزش اوّل ایران کشتی آزاد می‌باشد و فوتبال پرطرفدارترین ورزش آن است. ایران اوّلین بار در المپیک ???? لندن با ?? ورزشکار حاضر شد و موفق به کسب یک مدال برنز در وزنه‌برداری توسط جعفر سلماسی گشت. ایران پس از آن در ?? دوره? دیگر نیز شرکت نمود و تنها دو المپیک ???? مسکو و ???? لوس‌آنجلس را تحریم نمود. بهترین مقام ایران در المپیک رتبه? چهاردهم در المپیک ???? ملبورن است.

تیم ملی فوتبال بزرگسالان مرد ایران نیز در ? دوره? جام‌جهانی در سال‌های ???? آرژانتین، ???? فرانسه و ???? آلمان حضور داشته‌است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

5306

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
ققنوس اخر
::آرشیو::
::اشتراک::